JADILAH SEBAHAGIAN DARI MEREKA YANG SUKA KETAWA...!!!

Khamis, 16 Disember 2010

TURUNKAN TEKANAN DARAH DENGAN TEMBIKAI...!!!

Detail Berita
 
Selain enak dijadikan rojak, buah tembikai juga boleh dimakan sebagai makanan penutup. Bahkan kini, sebuah kajian yang dilakukan peneliti makanan dari Universiti Florida menyatakan, buah tembikai sangat efektif melawan hipertensi.

Hal ini merupakan pertama kalinya penelitian dilakukan pada manusia. Asisten profesor Arturo Figueroa dan professor Bahram H Arjmandi menemukan, bahawa pada ekstrak tembikai mengandungi asid amino L-citrulline/L-arginine yang boleh dikonsumsi sebanyak 6 gram setiap hari, mampu meningkatkan fungsi arteri dan secara beransur-ansur mampu menurunkan tekanan darah.


Penelitian tersebut dilakukan kepada 4 orang lelaki dan 5 wanita yang sudah menopause pada usia 51-57 tahun.
  
“Kami merupakan peneliti yang pertama kali mampu mengetahui kemajuan fungsi arteri dalam penderita hipertensi yang merupakan faktor utama serangan jantung dan stroke melalui kandungan tembikai,” ujar Arturo.
 
“Hal ini meyakinkan kami, bahawa dalam riset selanjutnya akan kami ikut sertakan lebih banyak subjek dalam penelitian tersebut,” tambahnya.


MORAL UNTUK AKU : Aku kalau makan tembikai banyak sangat pun boleh dapat batuk jugak...hahahakuketawa...!!!

2 Korang Belasah Je Nak Cakap Apapun:

fairusmamat berkata...

Aiseyman.. Dah lama tak makan tembikai.. Cambest je tengok dalam gambar tu..

Iskandar Agong berkata...

Nanti sye cube kat mak sye..

Catat Ulasan