JADILAH SEBAHAGIAN DARI MEREKA YANG SUKA KETAWA...!!!

Sabtu, 27 November 2010

ANJING LEBIH CERDAS DARI KUCING...???

Banyak yang membuktikan bahawa anjing dianggap sebagai haiwan peliharaan yang cerdas. Hal tersebut mungkin betul jika melihat kepada hasil kajian yang dilakukan sejumlah pensyarah di Oxford University.

Para peneliti itu menyimpulkan bahawa anjing peliharaan lebih cerdas berbanding kucing. Pasalnya, dari analisisa yang dilakukan, anjing merupakan binatang yang memerlukan per-teman-an yang luas, sementara kucing lebih suka menyendiri.

Selain itu, para peneliti juga melakukan penelitian terhadap otak mamalia selama 60 juta tahun terakhir, termasuk otak dinosaur dan berbagai-bagai jenis haiwan selepasnya. Hasilnya, otak turut berkembang seiring dengan perilaku sosial mamalia tersebut, khususnya yang hidup di alam liar dan peliharaan.

"Ada hubungan yang kuat antara ukuran otak dengan perilaku mamalia," kata ketua pasukan peneliti Prof Robin Dunbar, seperti dipetik oleh Dailymail.
"Kucing memiliki volume otak yang jauh lebih kecil jika dibandingkan anjing dan kuda kerana kurang 'bersosialisasi'," kata Dunbar.

Hal tersebut juga termasuk dalam mamalia seperti paus, anjing, dan lumba-lumba yang suka 'berinteraksi' dengan manusia juga memiliki volume otak yang jauh lebih besar berbanding jenis mamalia lainnya, misalnya harimau, kucing rumah dan badak yang cenderung suka menyendiri.
MORAL UNTUK AKU : Betul ke anjing ngan kucing kalau jumpe je nak gaduh...? Aku tak pernah tengok pun...hahahakuketawa...!!!


2 Korang Belasah Je Nak Cakap Apapun:

Mknace berkata...

:):):)

Chuckie Cotton berkata...

Aku tak pernah nampak la. Tapi mmg biasa kalo haiwan yang besar suka kacau kat kaiwan yang kecik.

Join Exabytes Angel Program now and get RM50 bonus upon sign up.
http://exabytes.com.my/partners/angel/

Catat Ulasan